nyhetsbrev_1

Ny storsuccé för nyhetsspridning i sociala medier

Anna Karlström Webbjournalist

Det som tidigare varit något exklusivt för en utvald skara kan idag finnas i varje persons byxficka. Att bevaka nyheter och vara engagerad i nyhetsdebatter är idag en möjlighet för alla som äger en smart telefon. Antalet personer som tar del av nyheter i sociala medier har ökat kraftigt och är en viktig plattform för alla som vill få en syl i vädret. På Media News var vi före vår tid och har arbetat med att sprida intressanta nyheter i sociala medier sedan begynnelsen. Det är därför vi är så bra på det vi gör och har ett stort försprång gentemot många i den digitala bubblan på sociala medier. 

Nya rekord för nyheter i sociala medier

Att många människor håller sig uppdaterade kring politik, utrikesnyheter och lokala evenemang i sociala medier är kanske inte en jättestor nyhet. Att använda sociala kanaler som nyhetskälla har haft en rakt uppåtstigande kurva de senaste åren. Att det däremot är så många som varannan användare är däremot en större, mer häpnadsväckande siffra. Det är primärt Facebook som tar jättekliven framåt som nyhetsdistributör men även andra sociala medier så som Instagram och Twitter visar undersökningen Digital news report. Undersökningen är baserad på 50 000 användare av internet där hälften av alla tillfrågade uppger att de använder sociala kanaler som nyhetskälla.

Man kan lätt tänka sig, om man ska tro sitt eget Facebookflöde, att det är lättläst och underhållande innehåll som främst går hem i sociala medier. Detta stämmer inte då forskning visar att kontroversiella och högst aktuella nyheter är de som går starkast i sociala kanaler. Innehållet ska också gärna ha en dramatisk eller negativ ton och vara lockande med rubrik, text och bildsättning för att generera bäst resultat. Detta kan vara svårt att producera själv och det är därför vi finns här – för att sprida er nyhet i digitala och sociala medier.

Vilka interagerar i sociala medier

Man kan se tydliga tecken på hur traditionell media minskar i sin utsträckning och tvingas göra plats för innehållet som distribueras i sociala medier och på plattformar online överlag. Många har lämnat de traditionella mediekanalerna och helt gått över till att ta del av nyheter från sociala kanaler. Man kan se att unga människor är främst representerade som och är mest benägna att interagera kring nyheter i sociala medier. Den äldre generationen är dock på tydlig framfart och har ökat kraftigt de senaste. När vi sprider er nyhet i sociala medier kan vi kan spåra er exakta målgrupp och göra dem medvetna om er produkt eller tjänst.

Många, oavsett ålder, känner en frihet kring möjligheten att göra sin röst hörd och vara med att påverka. Frida Boisen skriver i sin bok Digital Succé hur ”sociala medier är det bästa som hänt demokratin sedan kvinnlig röstsätt”.

På Media News Instagram och Facebook ser du de senaste nyheterna först.

Vill du veta mer eller få hjälp att marknadsföra er via sociala medier?

Media News - nyheter i sociala medier


Skriv ut